Set 6 - Verkiezen en veranderen

Kern: verkiezingen, representatie, souvereiniteit, vooruitgang, scheiding der machten
Materiaal: alles wat eerder gebruikt is

+ Open de tabel

Eilandvragen Doorvraag-vragen en onderliggende thema's Tips voor combinaties met lesstof of actualiteiten
1. De leiding wordt oud: het is tijd om af te wisselen met andere eilandbewoners. Hoe wordt bepaald wie de leiding mag worden?
Hoe kom je erachter of degene die wil besturen, dat ook het beste kan? Wat doet een goede leiding wel en niet?
Zet leidingsteken(s) onder de eilandbewoner(s) die vanaf nu de leiding is/zijn.
Schrijf de Eilandwet: ‘Als iemand de leider wil worden, dan …’
Leerlingen hebben de vrijheid om te kiezen voor een systeem zonder leiding, maar het is goed om na te denken wat er gebeurt als ergens geen leiding is (op school, thuis, in een land). Omdat alle landen een van vorm leiding kennen, gaat het spel bij sommige vragen wel uit van een vorm van leiderschap of bestuur. Bespreek voorbeelden van gekozen leiders waarvan betwist kan worden of zij de beste leiders zijn.

Artikel NOS.nl: Man/vrouw, jong/oud, afkomst: waarop selecteren partijen hun kandidaten?
2. Op een dag is er een leiding die eilandbewoners vraagt: ‘Willen jullie drinkwater uit het meer dat naar de kamphutten kan stromen?’ De eilandbewoners zeggen ‘Ja!’ Daarom worden er elke dag stenen verplaatst om een rivier aan te leggen. Na lange tijd is het eindelijk gelukt. Daarna komt er een nieuwe leiding. Die vraagt de bewoners; ‘Willen jullie goed naar de zee kunnen lopen?’ ‘Ja!, zeggen ze. De beste plek voor het pad loopt door de rivier heen. Daarom worden alle stenen nu weer verplaatst en het water stopt met stromen.
Hoe zorg je met een wisselende leiding dat het nut van plannen niet verloren gaat als de nieuwe leiding het weer anders wil?
En dat er tegelijkertijd ruimte is voor vooruitgang?
Artikel Nu.nl: Het wil Trump maar niet lukken van obamacare af te komen

Kabinetsformatie, coalitievorming gemeente
3-1. FLITSRONDE!
Stel je voor: er is al een leiding, en er is nog één plek vrij. Wie zou jij het liefst in de leiding willen? Sta op, kies een kant en probeer anderen te overtuigen van jouw keuze.
Werkvorm FLITSRONDE:
Speel deze met de hele klas, zonder teams. Iedereen staat op en kiest voor de linker- of rechteroptie op het scherm, en loopt naar die kant van het lokaal. Degenen die het nog niet weten blijven in het midden staan en mogen overgehaald worden.

3-2.
HET WONDERKIND
… van 12 jaar oud dat allerlei uitvindingen doet en heel slim is of DE KOKOSNOTENPLUKKER … die een heel leven heeft meegemaakt en veel ervaring heeft in zijn werk. Hij wil dingen graag houden zoals het is.
3-3.
DE VISIONAIR
… die veel ideeën voor het eiland en een sterke eigen mening heeft of DE LUISTERAAR … die vooral goed kan luisteren en minder een eigen mening heeft .
Wat zijn belangrijke eigenschappen van een leider? Welke eigenschappen zien we terug bij leiders die we kennen?
3-4.
Er wonen ongeveer evenveel mannen als vrouwen op het eiland, maar meer mannen hebben interesse in de leidingspositie. Er zitten momenteel ook meer mannen dan vrouwen in de leiding. DE MAN ... met ervaring of DE VROUW ... met minder ervaring.
Moet de leiding op het volk lijken? Is het belangrijker dat de leiding op je lijkt qua achtergrond, of dat hij of zij opkomt voor wat jij belangrijk vindt?

Positieve discriminatie: wanneer wel en wanneer niet?
Statistieken: Vrouwen in de tweede kamer

Artikel Trouw: Zijn vrouwelijke staatshoofden bezig aan een opmars?

Nederland heeft nog nooit een vrouwelijke premier gehad en nog nooit een minister met niet-westerse migratieachtergrond.
3-5.
Speel je met meerdere teams? Ga dan terug in je team en besluit samen in 1 minuut welke leiders uit de Flitsronde jullie voor het eiland zouden kiezen. Schrijf bij de notities in het logboek welke leiders het zijn geworden.
4. De leiding leek goede plannen te hebben, maar nu het zover is, ligt die vooral in de zon te niksen. Daarom vinden een paar eilandbewoners dat er een nieuwe leiding moet komen. Anderen vinden het samen niksen juist gezellig en zeggen dat de leiding gewoon mag blijven. Als de leiding er is om dingen te bepalen, wie mag dan eigenlijk zeggen of de leiding het zelf goed doet? En of de leiding mag blijven?
Hoe kunnen de eilandbewoners nu verder?
Schrijf de Eilandwet: ‘Als iemand het niet eens is met de leiding, dan …’
5. Een groep eilandbewoners wil graag het wonderkind als leider. Een andere groep bewoners wil graag de kokosnotenplukker. De bewoners krijgen het idee om het eiland op te splitsen: de wonderkindgroep gaat in het westen wonen, de kokosnotenplukkergroep in het oosten. Is dat een goed idee? Hoe zou dat werken op het eiland? Artikel NOS: Catalonië zet stappen naar onafhankelijkheid na massaal ja