Set 7 - Het virus: uitbraak of inbreuk?
/Kern: pandemie, maatregelen, ik vs. wij, voorrang, privacy, gelijke kansen
Materialen: alles wat eerder gebruikt is + blokjes 2e editie (indien beschikbaar)
+ Open de tabel
Eilandvragen | Doorvraag-vragen en onderliggende thema's | Tips voor combinaties met lesstof of actualiteiten |
1. Er is een besmettelijk eilandvirus uitgebroken op een ander eiland. Daar eten ze alleen vis, maar nu worden bewoners ziek van de vissen met het virus.
Moet het nu op alle eilanden verboden worden om te vissen?
Met een visverbod komen anderen in hongersnood. Zonder visverbod verspreidt het virus naar andere eilanden. Hoe moet het eilandvirus worden aangepakt? Mag jullie eiland een ander eiland iets verbieden? Wordt vissen verboden? → Haal de vissen uit het spel. De anderen krijgen honger en komen naar jullie eiland. Niet verboden? → Haal een van jullie eilandbewoner uit het spel: die heeft het virus helaas niet overleefd. |
Wat is belangrijker, ik of wij? Ons eiland of alle eilanden?
Maatregelen raken niet iedereen en elk land even hard. Wat voor maatregelen kun je in een ander land verplichten? Of vragen van een ander persoon, die van andere dingen afhankelijk is dan jij? Hoeveel wil je wel of niet opofferen voor meer veiligheid en gezondheid? Wanneer heiligt het doel de middelen? Denk aan: strenge maatregelen waardoor minder mensen ziek worden, maar ook sommigen geen inkomen meer hebben of eenzamer worden. |
Artikel NOS: China verbiedt per direct de handel in slangen, dassen en andere dieren.
Artikel Volkskrant: Ik heb geen cent meer. Letterlijk niet een muntje. De lockdowns maken kwetsbaren nog kwetsbaarder. Interview Brandpunt: Schoonmaker Carla (35) zit vandaag zonder werk door de coronacrisis. |
2. Omdat niet overal op tijd een visverbod was, is het virus is nu op alle eilanden uitgebroken. Ook bij jullie. Er is helaas nog geen medicijn.
De wetenschapper vindt dat je eerlijk moet zijn tegen de eilandbewoners: er gaan veel mensen ziek worden en we weten niet hoe we het moeten oplossen. De verbinder wil eilandbewoners juist hoop geven, door te zeggen dat er snel een oplossing komt.
Als je maar één aanpak kunt kiezen, welke kiezen jullie dan: hoop of eerlijkheid?
Wanneer voelen en gedragen de eilandbewoners zich beter, als ze de waarheid weten of als ze hoop hebben?
Laat met het materiaal zien hoe de eilandbewoners zich gaan gedragen met jullie gekozen aanpak. |
Er kan niet naar iedereen geluisterd worden. Hoe bepaal je welke stem het belangrijkst is?
Welke voordeel kan iemand ervan hebben die vooral eerlijk wil zijn? Welk voordeel kan iemand ervan hebben die vooral hoop wil geven?
|
NPO radio 1 Podcast dr. Kelder en Co: De debiele lockdown en angst als raadgever Moeten we ons intuïtief of door de weteschap laten leiden?
Theologisch elftal in Trouw: Het RIVM heeft de plaats van god ingenomen Artikel AD: Dit is waarom mensen geloven in complottheorieën Artikel nu.nl: Waarom Zweden geen strenge maatregelen tegen corona neemt Artikel RTL nieuws: Nieuw-Zeeland patiënt genezen en coronavirus geëlimineerd Artikel Telegraaf: Nieuw-Zeeland toch niet coronavrij, twee nieuwe besmettingen |
3. Er is een medicijn tegen het eilandvirus gevonden! Maar er is helaas nog niet genoeg van voor iedereen.
Wie krijgt als eerst het medicijn: de eilandbewoners die het ziekst zijn, of de eilandbewoners die het hardst nodig zijn op het eiland?
Of een andere manier, zoals loten? Moeten sommige leeftijden, beroepen of karaktereigenschappen voorrang krijgen? Schrijf de eilandwet over de verdeling van het medicijn: ‘Als er een medicijn komt, dan …’ |
Wiens leven is het meest waard?
Wie mag bepalen wie er voorrang krijgt? Krijgen alle eilanden evenveel van het medicijn? Is elk (ei)land even belangrijk? Wat zeg je tegen de zieken die geen medicijn krijgen?
|
Opiniestuk Oneworld: Is er plek op de IC voor mensen met een beperking?
Artikel NOS: Als alle IC-bedden bezet zijn, wie worden er dan niet meer opgenomen? Artikel NOS: Jong gaat voor oud Artikel Het Parool: Eerst kwetsbaren, dan vepleegkundigen, dan leraren het vaccin. |
4. De kleine winkels, de ziekenhuizen, de scholen en deze grote kokosnotenfabriek hebben geld nodig om te blijven bestaan. Er is te weinig geld is om ze allemaal goed te helpen.
Wie help je als eerst?
En als tweede, en derde, en als laatst? Net als de vraag over het medicijn: wanneer krijg je voorrang op steun? Als je het het hardst nodig hebt, of als je het belangrijkst bent voor het eiland? Schrijf de eilandwet: ‘Als er hulp of geld nodig is, dan …’ |
Wat is het belangrijkst voor de samenleving? Wat vinden we essentiële (belangrijke/vitale) beroepen?
Moet overheidssteun ‘verdiend’ worden? |
Groenlinks petitie overheidssteun: Geen gratis geld voor grote bedrijven
NOSop3 video: Hier komen de corona-miljarden vandaan Artikel Trouw: Is de enorme staatsschuld door corona verantwoord? NPO radio1 opninie: KLM krijgt miljarden, cultuursector 300 miljoen |
5. DISCUSSIERONDE Sta op, kies een kant en probeer anderen te overtuigen van jouw keuze (of blijf in het midden staan tot je overtuigd bent) Stel, het medicijn werkt niet goed en heel veel mensen zullen erg ziek worden. Maar: dit kun je tegenhouden door iedereen een elektronische chip in zijn arm te geven. Deze chip leest dan of je het virus hebt en geeft deze informatie door aan de leiding. Deze mensen met het virus worden dan verplicht apart gehouden van de mensen zonder virus. |
Werkvorm Discussieronde: Speel deze met de hele klas, zonder teams. Iedereen staat op en kiest voor de linker- of rechteroptie op het scherm, en loopt naar die kant van het lokaal. Degenen die het nog niet weten blijven in het midden staan en mogen overgehaald worden. | |
5.1 Welke kant kies jij en waarom?
Verplichte chip in je arm Geen verplichte chip in je arm |
Hoeveel privacy en autonomie (zelf mogen bepalen) wil je opgeven voor veiligheid en gezondheid?
Hoeveel mag de leiding/de staat weten over jouw gezondheid? Als je kiest voor een verplichte chip, wat moet er gebeuren met iemand die niet mee wil doen? Als je niet kiest voor de chip, hoe bescherm je dan de kwetsbare mensen die daardoor sneller ziek worden? |
Denk je daar ook zo over als het gaat om:
NPR Up first podcast: Hotel corona. (Engelstalig). Een podcast over hoe de overheid in Israël mensen die corona hadden in één hotel plaatsten en welke situaties dat creëerden. College voor de rechten van de mens: Antwoord op enkele vragen over het coronavirus en mensenrechten.. |
5.2 Jullie mogen weer bij je eiland gaan zitten. Schrijf bij de notities in het logboek over de discussieronde met de chip. | ||
6. Het gaat beter op de eilanden! Steeds minder bewoners worden ziek. Maar veel jonge eilandbewoners konden door het virus niet naar school. Sommigen hadden het gezellig thuis, anderen hadden het niet altijd fijn. Niet iedereen kan thuis even goed leren als op school. Wat is er nodig op school na maanden gesloten scholen? Hoe kunnen scholen de jonge eilandbewoners helpen? Wie kan wie helpen? Is het verplicht om hulp te krijgen, of mag je zelf kiezen? Is de oplossing voor iedereen hetzelfde, of zijn er ook jonge eilandbewoners voor wie deze oplossing niet goed werkt? Bedenk een idee of oplossing voor op school of in de buurt die kinderen en jongeren helpt nu de scholen weer open zijn. |
Hoe moet school verder na de coronaperiode? Anders, of juist hetzelfde? Wat was er anders toen de scholen gesloten waren? Wat was juist fijn met het afstandsonderwijs en wat niet? Waar zijn kinderen en jongeren en hun familie die het niet altijd makkelijk hebben (gehad) thuis het meest mee geholpen? Waar heb je zelf behoefte aan, op school? Hoe ziet de ‘anderhalvemetersamenleving’ eruit op school? |
Erasmusmagazine opniestuk: De beste school moet in de zwakste wijk van de stad staan. Het Parool opiniestuk: Thuisonderwijs laat zien dat kansenongelijkheid er altijd al was Onderzoek CEDgroep: Wat kinderen en jongeren willen behouden van onderwijs op afstand |