UITDAGENDE SITUATIES
Het kan voorkomen dat een leerling ergens heel uitgesproken over is of radicale gedachten heeft waar je als leraar niet achter kunt staan. Hoe je daarmee omgaat blijft maatwerk. Terra Nova Minimaatschappij biedt geen universeel antwoord op uitdagende situaties. Wel kan het helpen om dit niet als iets negatiefs te zien en te bedenken dat het goed is om in elk geval op de hoogte te zijn van wat er speelt onder leerlingen. Een radicale uitspraak is daarmee een kans om erachter te komen waarom iemand iets denkt, of hem/haar te helpen iets van een andere kant te bekijken.
Algemene handvatten voor uitdagende situaties:
- Probeer niet inhoudelijk te oordelen; afkeuren kan ertoe leiden dat de leerling zich afsluit. Wel kun je iets zeggen over het proces: de manier waarop de discussie of mening opgebouwd wordt.
- Ga geen één-op-éénstrijd aan met een leerling. Je kunt wel een grens trekken door te uiten dat je het moeilijk vindt om zoiets te horen of dat je ervan schrikt (houd het bij je eigen gevoel). Maar trek het daarna breder en vraag wat de rest van de klas ervan vindt.
- Laat teams zoveel mogelijk met elkaar discussiëren: faciliteer hun gesprek in plaats van je eigen mening te delen. Wel kun je ze verschillende perspectieven aanreiken binnen het spel (met nadruk op verschillende, dus niet alleen diegene die je eigen ideeën onderstrepen).
- Geef de leerling(en) de ruimte voor hun eigen mening, vraag door, vraag om een onderbouwing en waarop een mening of gevoel gebaseerd wordt.
Specifieke situaties uitgelicht
Stichting Terra Nova - Democratisch Design verzorgt ook trainingen voor leerkrachten en docententeams, waarbij naast inzet in de klas ook aandacht is voor situaties waar anderen tegenaan zijn gelopen in de praktijk. Ook online kunnen we elkaar daarmee helpen. Hieronder voegen we specifieke situaties toe, met verschillende aanpakken. Daar kun je op reageren. Ook kun je zelf een lastige situatie aandragen - mail ons op info@terra-nova.nl.