VEELGESTELDE VRAGEN
Op deze pagina vind je een lijst met de meest gestelde vragen en antwoorden (samengesteld met de gebruikers van Terra Nova Minimaatschappij). Heb je een tip voor een vraag en antwoord? Laat het ons weten!
+ Met welke leeftijden kun je Terra Nova Minimaatschappij spelen?
Het spel is origineel ontwikkeld met kinderen van 8 t/m 12 jaar oud, maar daarna zijn er ook steeds meer jongeren en volwassenen met Terra Nova aan de slag gegaan. Het is dus geschikt voor heel verschillende leeftijden en doelen. De leerdoelen en -opbrengsten hangen af van de begeleiding en het denk- en reflectieniveau.
+ Kun je Terra Nova Minimaatschappij ook spelen met meer of minder dan vijf spelers?
Terra Nova is ontwikkeld voor vijf spelers per spel. Andere aantallen? Dan kun je de rollen bijvoorbeeld zo verdelen: Met 3 spelers: Combineer de rollen Tijdbewaker en Onderwerpbewaker, en Materiaalmeester en Muntenbewaker. Met 4 spelers: Combineer de rollen Materiaalmeester en Muntenbewaker. Met 6 spelers: Twee spelers zijn samen de Discussie-aanvoerder. Met 7 spelers: Twee spelers zijn samen de Discussie- aanvoerder en twee spelers zijn samen de Muntenbewaker.
+ Ik heb geen digibord of laptop om de Eilandvragen op te laten zien tijdens het spel, wat nu?
Geen probleem, dit kan ook op een tablet of zelfs op een smartphone. Een andere optie is het printen van de Eilandvragen, deze zijn namelijk ook als bestand beschikbaar op Terra Nova Online.
+ Begin je telkens met een ‘nieuw eiland’ als je een nieuwe set Eilandvragen speelt?
Als het niet al te lang geleden is, werkt het goed om verder te spelen met je eerdere besluiten. Zo zie je verschillende kanten van de samenleving opbouwen en worden de verschillende wetten met elkaar getest. Het Logboek helpt hierbij. Speel je met een ander team of wil je iets nieuws proberen, dan kun je voorafgaand aan een set Eilandvragen bepalen hoe en waar iedereen woont.
+ Het Logboek & Eilandwettenboekje is vol, wat nu?
Hier kun je het bestand van dit boekje downloaden en digitaal invullen of uitprinten. Het echte boekje van gerecycled papier kun je hier bestellen. We zijn benieuwd naar de bevindingen van leerlingen, (foto's van) het Logboek kun je op het prikbord delen!
+ Wat doe je als een team er niet uitkomt, niet tot een beslissing komt?
Je kunt het dilemma klassikaal bespreken en andere teams vragen laten stellen aan dit team. De andere teams kunnen ook vertellen hoe zij tot een beslissing zijn gekomen. Als dat niet helpt kun je het team een beslissing laten nemen die het meest in de buurt komt van hun idealen.
+ Wat kun je doen als een team te snel klaar is?
Je kunt het team vragen hoe ze tot hun beslissing gekomen zijn, wat de achterliggende gedachte is. Daarnaast zou je vragen kunnen stellen die tot dieper denken aanzetten (zie ook de educatieve handleiding hoofdstuk Vragen stellen) of een perspectiefwisseling kunnen doen: zou je er ook zo over denken als...
+ Wat kun je doen als een team niet betrokken is?
Probeer te achterhalen waar deze houding vandaan komt. Kennen ze de werkwijze van het spel nog niet goed? Vinden ze het lastig om te discussiëren, hebben ze dat nog niet vaak gedaan? Of weten ze nog te weinig over het onderwerp, is er eerst verdieping nodig? Zijn de vragen te makkelijk of te moeilijk? Wanneer leerlingen meer 'actie' willen zou je kunnen kijken bij de spelvariaties. Doe bijvoorbeeld een eilandsamensmelting of een spelerswissel, of gebruik de Goudstukken voor meer competitiegevoel.
+ Is dit niet alleen voor mondige kinderen?
De Meningmunten zorgen ervoor dat iedereen even vaak de kans krijgt zijn/haar mening te geven. Ook kun je hiermee meteen zien aan wie eventueel wel wat (hulp)vragen gesteld mogen worden.
"Leerlingen die normaal heel snel hun mening gaven, werden door de Meningmunten tegengehouden. Dit deed hun echt realiseren dat ze soms ook de ander de kans moeten geven om te laten praten. Juist die kinderen kwamen ook met hele goede ideeën." Lieke - groep 6 en plusklas 5/6 en 7/8
+ Kan dit ook met klassen die meer begeleiding nodig hebben?
In de handleiding en bij spelvariaties vind je tips voor meer of minder uitdaging. Voor speciaal onderwijs en speciaal basis- en voortgezet onderwijs kan het goed werken om extra begeleiding in te roepen.
"De leerlingen vonden het erg moeilijk. Toch kwamen er erg mooie ideeën uit. Ik heb de uitkomsten van de vragen besproken en aan de werkelijkheid gekoppeld. Dit zorgde wel voor meerwaarde." Rudger - so groep 8
"Onze groep 6 heeft al een uitgebreide begeleiding achter de rug op het gebied van gedragstraining: ik zag er erg tegenop dit spel met juist deze groep te doen. Het viel ontzettend mee! ’s Morgens het spel met één set uitgelegd en daarna het spel met zes groepen spelen. Dit liep prima." Hans - groep 6