Set 5 - Twee voor de prijs van één
/Kern: (on)eerlijke handel, economie, voedsel, ontwikkelingshulp
Materiaal: alles wat eerder gebruikt is + vanaf vraag 2 de blauwe bewoners als inwoners van een ander eiland + eventueel een papiertje / post-it als eiland voor de blauwe bewoners
+ Open de tabel
Eilandvragen | Doorvraag-vragen en onderliggende thema's | Tips voor combinaties met lesstof of actualiteiten |
1. Op het eiland hebben sommige eilandbewoners alles wat ze willen. Maar er zijn ook bewoners die niet veel hebben: ze hebben wel elke dag te eten, maar niet het eten dat ze lekker vinden. Er is een spray die je op de planten kunt spuiten waardoor ze groter worden en er genoeg lekker eten is voor iedereen, maar het vervuilt wel de grond. Moeten de eilandbewoners de spray wel of niet gebruiken? | Sociale waarden (toegankelijkheid) vs duurzaamheid: wat als je moet kiezen? | Uitleg van Voedingscentrum over: Genetische modificatie
Zou je meer informatie op verpakkingen willen? Waarop wel en waarop niet? Artikel NOS: Rijkste 1 procent stoot dubbel zoveel co2 uit als armste helft wereldbevolking |
2. Er is even geen vis meer op het eiland. Er is een ander eiland met een blauw volk. Daar is wel vis. De oranje eilandbewoners willen hun kokosnoten ruilen voor deze vis. Een gelijke ruil is één kokosnoot voor één vis. Maar de oranje bewoners weten dat de blauwen over twee weken minder voor hun vis vragen. Dan krijg je twee vissen voor je kokosnoot. De blauwen houden dan minder te eten over, terwijl ze even hard hebben gewerkt voor hun vis.
Moeten de eilandbewoners nu ruilen, of over twee weken? Schrijf de Eilandwet ‘Als je een ruil kunt maken die voordeliger is voor jou dan voor de ander, dan …’ |
Een ‘goede deal’ betekent vaak dat de ander er minder voor terug krijgt. Wanneer is dit wel of niet eerlijk? | Wie kent het fairtrade keurmerk/logo? |
3-1. SPLITSING Als de ruil nu wordt gemaakt, ga dan naar Checkpoint A. Als er twee weken wordt gewacht, ga dan naar Checkpoint B. |
||
3-2. CHECKPOINTS A: Er is een grote voorraad kokosnoten die jullie graag voor vis willen ruilen, voordat ze uitdrogen. Maar nu wachten de blauwen wél twee weken tot jullie een ongelijke ruil moeten maken: twee kokosnoten voor één vis. Wat nu? B: Nu de blauwen minder kokosnoten krijgen voor hun werk, kunnen er ook minder vissers van leven. Daardoor is er minder vis en kunnen ze dus ook minder ruilen. Als jullie daarna weer wachten met ruilen kunnen ze nóg minder mensen laten vissen. Wat nu? Werkt jullie Eilandwet nog? Bedenk een oplossing en schrijf een aangepaste wet als dat nodig is. |
A: Is hulp of respect voor anderen voorwaardelijk? Als iemand het niet terug doet of geeft, geef jij het dan ook niet meer? | |
4. Door een koude oceaanstroom hebben de blauwen dit jaar bijna geen vis gevangen. Ze hebben wel nog steeds jullie kokosnoten nodig. Als je hun niets geeft, gaan er mensen dood. Als je hun een boom geeft, hebben ze hun eigen kokosnoten en ruilen ze straks geen vis meer met jullie. Als je ze losse kokosnoten geeft, heb je nu zelf te weinig kokosnoten. Wat moeten de eilandbewoners doen? | Zou je je eigen economie schaden om een ander te kunnen helpen? | |
5. Er is een ander eiland waar planten minder goed groeien. Daar hebben ze dus minder en de mensen die daar wonen kunnen daar weinig aan doen. Met dit eiland drijven jullie geen handel. Hoe moeten de eilandbewoners omgaan met dit eiland? | Hoe ver gaat verantwoordelijkheid voor het welzijn in andere landen? En van andere landen voor jouw land? | Willekeurigheid in welk land welke grondstoffen heeft. |
6. Eigenlijk zijn er tachtig eilanden in de oceaan waar minder eten te vinden is dan goed is voor de mensen. Hebben jullie de verantwoordelijkheid om hen ook allemaal te helpen? | Wat zou er voor nodig zijn om te zorgen dat iedereen verantwoordelijkheid neemt voor iedereen? | Europese unie en ontwikkelingssamenwerking. |